Soita asiantuntijoillemme 010 5251 440

Usein kysytyt kysymykset sähköpostista

Usein kysytyt kysymykset sähköpostista

Lähetin viestin, mutta se meni vastaanottajalla roskapostiin, miksi? Sain sähköpostia, mutta se meni suoraan roskapostikansioon, miksi?
Lähetin viestin, mutta se ei koskaan mennyt vastaanottajalle perille, miksi?
Tukevatko kaikki Planeetta Internetin postipalvelut mobiililaitekäyttöä?
Voinko pitää osan laatikoistani webhotellissani/palvelimellani ja ottaa vain osan käyttöön Planeetta Sähköpostissa?
Mitä eroa on Pop3 ja IMAP -protokollilla?
Kotisivuillani on postilomake, sen kautta on alkanut tulla outoja viestejä. Mitä nämä ovat?


Lähetin viestin, mutta se meni vastaanottajalla roskapostiin, miksi?

Määrityksen onko viesti roskapostia vai ei, tekee aina vastaanottava palvelin. Lähtökohtaisesti mikään viesti ei siis lähtiessään ole roskapostia.

Tällaisissa tilanteissa tutkiminen pitää tehdä aina vastaanottajan puolelta, koska hänen postipalvelimensa (tai postiohjelmansa) määrittää onko viesti roskaa vai ei, eivätkä nämä tiedot näy lähettäjälle.


Sain sähköpostia, mutta se meni suoraan roskapostikansioon, miksi?

Asia selviää katsomalla ns viestin täydet otsaketiedot (eng. Full headers).

Esimerkiksi Mozilla Thunderbird ohjelmassa nämä saa näkymään avaamalla roskapostiin menneen viestin ja painamalla CTRL + U . Otsaketiedoissa näkyy ns X-SPAM -headerit joista asiaa voi päätellä:

X-Spam-Status: Yes, hits=10.0 required=4.0

Tässä esimerkiksi viesti on saanut roskapostistatuksen ”YES”, koska roskapostin pisteraja on ollut 4 ja tämä kyseinen viesti on saanut 10 pistettä.

tests=BAYES_99: 4.07,HTML_MESSAGE: 0.001,RDNS_NONE: 0,
URIBL_BLACK: 1.955,URIBL_JP_SURBL: 1.501,URIBL_SBL: 1.499,
URIBL_WS_SURBL: 1.5,TOTAL_SCORE: 10.526,autolearn=no

Yllä näkyy sitten mistä kyseinen pistesaldo koostuu. Näitä kirjainyhdistelmiä on paljon ja esimerkiksi Googlella näihin löytyy selityksiä. Myös omalta operaattorilta voi asiaa kysyä.

Mikäli kysyt asiaa Planeetta Internetiltä pyydämme aina toimittamaan täydet otsaketiedot kokonaisina, liitteenä kysymykseen. Tiedot voi toimittaa sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@planeetta.fi . Asiaa on mahdotonta tutkia ilman täysiä otsakkeita.


Lähetin viestin, mutta se ei koskaan mennyt vastaanottajalle perille, miksi?

Tarkista aina ensin, ettei esimerkiksi sähköpostiosoitteeseen ole tullut kirjoitusvirhettä. Tämä on ehdottomasti yleisin syy postiongelmiin.

Jos viesti ei mene perille tulee siitä aina virheilmoitus. Mikäli olet saanut virheilmoituksen kannattaa sen sisältöä tutkia, jos viestistä ei tunnu selviävän syytä voi Planeetta Internetin asiakas toimittaa tällaisen virheilmoituksen asiakaspalveluumme sähköpostilla.

Yleisimpiä virheimoituksia:

  • User unknown = Osoite on väärin kirjoitettu, tai sellaista ei ole olemassa
  • Quota exceeded = vastaanottajan postilaatikko on täynnä, eikä sinne mahdu enempää viestejä
  • Mailbox is full = vastaanottajan postilaatikko on täynnä, eikä sinne mahdu enempää viestejä
  • Host not found / Domain not found = Vastaanottajan verkkotunnus ei ole toiminnassa / verkkotunnus on kirjoitettu osoitteeseen väärin

Mikäli et ole saanut mitään virheilmoitusta toimita seuraavat tiedot lähetetystä viestistä sähköpostilla Planeetta Internetin asiakaspalveluun:

  • Lähettäjän osoite
  • Vastaanottajan osoite
  • Lähetyksen päivämäärä ja tarkka aika
  • Onko saatu virheilmoitusta, jos kyllä niin mikä?
  • Onko viesti lähetetty käyttäen webmailia, vai kenties jotain sähköpostiohjelmaa. Jos ohjelmaa, niin mitä ohjelmaa ja mikä on ollut määritettynä asetuksissa lähtevän postin palvelimeksi?

Lähettävän palvelimen ylläpitäjä näkee ainoastaan onko viesti lähtenyt matkaan ja mitä vastaanottava palvelin on vastannut lähetykseen. Jos viesti on lähtenyt matkaan ja vastaanottava palvelin on kuitannut sen vastaanotetuksi, ei lähettäjä tiedä enää mitä viestille sen jälkeen tapahtuu – tällaisissa tapauksissa viestin selvitys tuosta pisteestä eteenpäin on vain ja ainoastaan vastaanottavan postipalvelimen ylläpitäjän tehtävissä.


Tukevatko kaikki Planeetta Internetin postipalvelut mobiililaitekäyttöä?

Kehittyneempään käyttöön suunniteltu Planeetta Sähköposti sisältää mobiililaitetuen. Planeetta sähköposti on saatavana lisäpalveluna kaikkiin tuotteisiimme ja se kuuluu suoraan Yrityswebhotelliin.

Muissa webhotelleissa ja palvelimissa voi mobiililaitteita käyttää normaaleina IMAP-laitteina. Varsinaista käyttötukea näissä palveluissa mobiililaitteiden asetuksille tai käytölle ei ole.


Voinko pitää osan laatikoistani webhotellissani/palvelimellani ja ottaa vain osan käyttöön Planeetta Sähköpostissa?

Valitettavasti tämä ei ole mahdollista. Kaikkien saman domainin alla olevien laatikoiden pitää aina sijaita samantyyppisessä palvelussa, eli osaa laatikoista ei voi pitää esimerkiksi webhotellitilan perustason laatikossa ja ottaa vain mobiililaitteita käyttäville laatikoille Planeetta Sähköposti -palvelun.

Suosittelemme kaikille postilaatikoille Planeetta Sähköposti -palvelua.


Mitä eroa on POP3 ja IMAP -protokollilla?

POP3 lataa viestit sille koneelle joka ne ensimmäiseksi hakee, tämän jälkeen viestit poistetaan palvelimelta, eikä niitä näy esimerkiksi webmailin kautta.

+ Tilaa kuluu vähän palvelimelta, koska viestit ladataan aina omalle koneelle
viestit eivät ole muilta koneilta , tai webmailista luettavissa sen jälkeen kun ne on omalle koneelle haettu
POP3-protokolla ei nouda viestejä muista kuin saapuneet-kansiosta
Jos kone, jonne viestit on ladattu hajoaa, ei viestejä voida enää palauttaa esimerkiksi palvelimen varmuuskopioista.
! POP3:ssa on myös ominaisuus, jossa voidaan valita että viesteistä säilytetään kopio palvelimella – tätä ei tulisi koskaan käyttää, koska laatikko täyttyy huomaamatta !

IMAP käsittelee viestit suoraan palvelimelta ja mahdollistaa myös palvelimella viestien ”kansioimisen”.

+ Viestit ovat luettavissa useilta koneilta tai esimerkiksi webmailista
+ Jos oma tietokoneesi hajoaa, voi viestejä lukea joltain toiselta tietokoneelta koska ne sijaitsevat palvelimella, eivätkä hajonneessa tietokoneessa
+ Mikäli poistat vahingossa viestit laatikosta, voidaan ne tietyin rajoituksin palauttaa palvelimen varmuuskopioista.
Koska viestit ovat aina palvelimella voi laatikko täyttyä

Planeetta Internet suosittelee perus webhotellien sähköpostin käyttöä IMAP-protokollalla.

Planeetta Sähköposti -palvelussa on myös mahdollista käyttää Exchange ActiveSync -tyyppistä palvelua. Tämä on kehittyneempi ja monipuolisempi versio IMAP-protokollasta. Exchange ActiveSync -tyyppisessä postissa on mahdollista myös synkronoida esimerkiksi kalenterimerkintöjä ja kontaktitietoja palvelimen kanssa.


Kotisivuillani on postilomake, sen kautta on alkanut tulla outoja viestejä. Mitä nämä ovat?

Kyseessä todennäköisesti on ihan normaalia roskapostia. Roskapostittajat välillä löytäessään kotisivuilta lomakkeita alkavat automaattisesti lähettää niihin materiaalia, samaten kuin he käyttävät sivuilta löytyviä sähköpostiosoitteita kohteenaan. Yleensä lomakkeen kautta tulevaan roskapostiin merkitään kenttiin satunnaista kirjainsotkua.

Mikäli lomake kerää paljon roskapostia kannattaa siihen hankkia erillinen Captcha-ominaisuus, jolloin roskapostittavat botit eivät saa viestejä lähetettyä. Jos tästä ei ole apua, kannattaa lomakkeen tarpeellisuutta, tai mahdollisuutta poistaa se joksikin aikaa sivuilta, harkita.