Palveluiden päivitys 2021-2022

Päivitämme asiakkaidemme vanhoja palveluita nykyisen tuotteistuksemme mukaisiin palveluihin vuoden 2021 ja 2022 aikana. Päivityksen yhteydessä saat helppokäyttöisemmän ja selkeämmän hallintapaneelin sekä käyttöösi nykyaikaiset maksutavat. Uudet webhotellipalvelut sisältävät SSL-sertifikaatin, enemmän suorituskykyä ja parannetun tuen WordPress-sivustoille.

Tärkeää tietoa päivityksestä

1. Palvelun päivitys tehdään automaattisesti, sinun ei tarvitse olla meihin yhteydessä

  • Palvelun päivitys tehdään automaattisesti ilmoittamanamme ajankohtana
  • Tiedotamme sinua palvelun päivityksestä sähköpostilla 30 päivää ennen päivitystä
  • Päivitystä tehdään palveluittain, eli sinulla voi olla käytännössä samaan aikaan uusia ja vanhoja palvelujamme

2. Päivityksessä palvelun nimi, ominaisuudet ja hinta vaihtuvat

  • Päivityksessä vanha palvelu korvataan uudella
  • Käytät uutta palvelua vanhan palvelun hinnalla maksetun kauden loppuun
  • Tiedotamme uuden palvelun tiedot sähköpostitse 30 päivää ennen päivitystä
  • Palvelunhallinta vaihtuu myös uuteen, saat tunnukset päivityksen yhteydessä

3. Tarkasta sähköpostiohjelman asetukset


Huom. Sinun ei tarvitse tarkastaa sähköpostinasetuksia jos:

  • Päivitettävä palvelu on Planeetta Sähköposti tai Planeetan Yrityswebhotelli
  • Päivitettävä palvelu on Planeetta Kotisivutila, johon ei kuulu sähköpostipalveluita
  • Et käytä webhotelliin kuuluvaa sähköpostia / Käytät toisen palveluntarjoajan sähköpostipalveluita

Jos sähköpostilaatikoiden lukemiseen käytetään erillistä sähköpostiohjelmaa (muu kuin webmail), tarkastathan, että sähköpostiohjelmassasi on asetettuna saapuvan postin palvelimeksi jokin seuraavista:

  • [omadomain] (toimii jos kotisivut ovat myös webhotellissa)
  • mail.[omadomain]
  • webmail.[omadomain]

Tarkista ja päivitä asetukset jo ennen päivitysajankohtaa niin sähköpostin käyttöön ei tule katkosta.

Voit aina lukea sähköpostia webmailista osoitteessa webmail.[omadomain]

4. Lisää käyttäjiä uuteen hallintapaneeliin

Päivitettyjen palveluiden hallintaoikeudet luodaan tilin pääkäyttäjälle. Jos haluat jakaa muille oikeuksia palvelun hallintaan, voit tehdä sen tämän ohjeen avulla palvelun päivityksen jälkeen.

 


Usein kysyttyjä kysymyksiä


Mitä palveluita päivitys koskee?

Päivitämme kaikki palvelut, jotka eivät ole nykyisessä palveluvalikoimassamme. Näitä ovat esimerkiksi:

  • Webhotellit: Tellus, Saturnus, Kotisivutila
  • Nimipalvelut ja verkkotunnukset, jotka vanhassa hallinnassa (Odin/Plesk -hallintapaneeli)

Miksi päivitys tehdään?

Suuri osa vanhoista palveluista ei vastaa asiakkaiden nykypäivän vaatimuksia. Päivityksellä varmistamme, että kaikki asiakkaamme saavat asiakaslupauksemme mukaista palvelua. Vähentämällä eri versioita palveluistamme, voimme myös tarjota parempaa asiakaspalvelua ja reagoida tietoturvariskeihin nopeammin.


Milloin palveluni päivitetään?

Ilmoitamme päivityksestä 30 päivää ennen tulevaa päivitystä. Ilmoitus lähetetään asiakastiedoissasi oleviin yhteystietoihin. Päivityksiä tehdään palveluittain. Sinulla voi olla siis samaan aikaan käytössä uusia ja vanhoja palveluita.


Muuttuuko palveluni hinta tai laskutuskausi?

Kyllä. Hinta määräytyy palvelun mukaan, jolla korvaamme vanhan palvelun. Käytät uutta palvelua vanhan palvelun hinnalla maksetun laskutuskautesi loppuun. Uuden palvelun laskutuskauden pituus on sama kuin laskutuskautesi vanhalla palvelulla.


Päivityksen jälkeen sähköpostini ei toimi, mitä tehdä?

Jos sähköpostilaatikoiden lukemiseen käytetään erillistä sähköpostiohjelmaa (muu kuin webmail), tarkastathan, että sähköpostiohjelmassasi on asetettuna saapuvan postin palvelimeksi jokin seuraavista:

  • [omadomain] (toimii jos kotisivut ovat myös webhotellissa)
  • mail.[omadomain]
  • webmail.[omadomain]

Tarkista ja päivitä asetukset jo ennen päivitysajankohtaa niin sähköpostin käyttöön ei tule katkosta.

Siirron jälkeen voit käyttää webhoteliin sisältyvää lähtevän postin palvelinta. Katso ohjeemme tästä (kohta ”Posti lähettäminen”).

Jos sähköpostisi ei toimi päivityksen jälkeen, etkä saa päivitettyä saapuvan postin palvelimen tietoja, voit käyttää sähköpostia webmailista, kunnes olet saanut sähköpostiohjelman toimimaan. Webmailin osoitteesi on: http://webmail.[omadomain]


Palvelu on jäänyt tarpeettomaksi, kuinka toimin?

Voit irtisanoa palvelusi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen irtisanominen@planeetta.fi (Ohje vanha hallintapaneeli).
Mikäli palvelu on jo siirretty uuteen hallintapaneeliin, voit irtisanoa palvelun myös ohjeemme mukaan.


Miten kirjaudun uuteen hallintaan?

Jos uusi hallintapaneeli ei ole aikaisemmin ollut käytössäsi, luodaan sinulle tili palvelun päivityksen yhteydessä. Tilin perustamisen yhteydessä toimitamme sinulle ohjeet, kuinka määrität salasanan ja kirjaudut palveluun. Jos uusi hallintapaneeli on ollut käytössäsi jo aiemmin, lisäämme päivitetyn palvelun jo olemassa olevaan asiakastiliisi.


Miten muokkaan hallintapaneelissa olevia yhteystietojani tai lisään käyttäjiä?

Jos huomaat asiakastietojesi vaativan päivitystä, voit muokata niitä joko ennen päivitystä vanhassa hallinnassa (Odin/Plesk -hallintapaneeli) tai päivityksen jälkeen uudessa hallinnassa. Tunnukset uuteen hallintaan luodaan vain vanhan tilin pääkäyttäjälle. Päivityksen jälkeen voit lisätä haluamillesi ihmisille oikeuksia hallintaan. Katso tästä ohje.


Muuttuuko verkkotunnuksen hinta?

Osalla asiakkaistamme on verkkotunnuksia, joiden hinnat poikkeavat hinnastostamme. Tehtävän päivityksen yhteydessä myös palveluun liitetyt domainit päivittyvät noudattamaan voimassa olevaa hinnastoa. Mahdollinen hinnanmuutos tulee voimaan domainin nykyisen maksetun kauden päätyttyä. Domainhinnaston näet täältä. Hinnanmuutoksia on eniten com- ja net-päätteillä. Fi-verkkotunnuksen hinta on jatkossakin kaikilla 9 €/vuosi.