Sivuston ulkoasu kerralla kuntoon

Sivuston ulkoasu kerralla kuntoon

Sivuston ulkoasu kerralla kuntoon

Kotisivujen suunnittelun alkuvaiheessa on monta asiaa, joihin kannattaa käyttää aikaa. Yksi merkittävimmistä on sivuston visuaalinen ilme eli ulkoasu. Alla vinkkejä joita kannattaa ottaa huomioon, jotta saat tyylikkään, liiketoimintaasi hyödyttävän, helposti käytettävän ja löydettävän sivuston.

Lähtökohtana yrityksen ilme

Sivuston ulkoasun lähtökohtana on yleensä yrityksen graafinen ohjeistus. Toisaalta voidaan aloittaa myös puhtaalta pöydältä, jos yrityksen ilme halutaan päivittää kotisivujen uusimisen yhteydessä. Jos sivuston ilme uusitaan, pyydä dokumentaatio siitä itsellesi, jotta voit käyttää ilmettä myös muussa markkinoinnissa.

Mielestäni hyvä keino muodostaa yhteinen käsitys ilmeen suuntaviivoista on käyttää apuna referenssisivuja. Asiakas ja suunnittelija käyvät yhdessä läpi eri sivustoja, jotka miellyttävät tai toisaalta poissuljetaan valintoja, joita ei ainakaan haluta käyttää.  Näin saadaan aikaiseksi raamit, joita ei projektin loppuvaiheessa enää tarvitse muuttaa.

Käytyjen keskustelujen, ohjeistusten ja referenssien mukaan sivuston suunnittelija toimittaa ehdotuksen sivuston ulkoasusta.

Suunnittelija työskentelee koodareiden kanssa

Perusulkoasun hyväksymisen jälkeen suunnitellaan vielä mobiilinäkymät ja alasivumallit, jotka myös hyväksytetään asiakkaalla. Nämä tulee tehdä siksikin, että koodareiden on helpompi työstää mallien mukaan toiminnallinen kehitysversio sivustosta. Ulkoasun suunnittelija tekee usein hienosäätöä ilmeeseen koodareiden rinnalla, jotta lopputulos on varmasti laadukas.

Kuvitus on iso osa sivuston ilmettä

Kotisivujen ulkoasuun liittyy olennaisesti kuvat. On tärkeää, että kuvamateriaali on tarpeeksi laadukasta. Kuvia, jotka esimerkiksi ovat pimeässä kuvattuja, heilahtaneita ja nettikokoonkin liian pieniä, ei tule käyttää. Nettisivuilla ei usein myöskään toimi pystykuvat, vaikka ne printissä olisivatkin upeat.

Liian usein olen törmännyt myös kuvapankkikuvitukseen, joka voi olla aihepiiristä riippuen persoonatonta ja liian geneeristä: kättelykuvia ja hymyileviä naisia headsetit päässään. Kannustan rohkeasti keksimään jotain raikasta ja erilaista. Suosittelen käyttämään aikaa laadukkaan, omaa yritysilmettä tukevan kuvituksen löytämiseen.

Kuvapankkikuvitus ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto. Kuvitusta voi tehdä myös ammattikuvaajan avulla. Ammattikuvaajan käyttäminen tuo sivustoon persoonallisuutta ja aitoutta, joka voi parhaimmassa tapauksessa tukea hyvin yritykseen luotua graafista ilmettä ja vahvistaa brändimielikuvaa.

Kuvitusta suunnitellessa on hyvä ennakoida, että aineistoa voi myöhemmin tarvita muussa markkinoinnissa, kuten printissä. Tämä on hyvä huomioida kuvia ostaessa, käsitellessä tai kuvauksista sopiessa valokuvaajan kanssa.

Käytettävyys, sisältö ja visuaalisuus

Nettisivujen tekemiseen kannattaa ehdottomasti käyttää palveluntarjoajaa, jolla on oma visuaalinen suunnittelija. Hyvällä suunnittelijalla on ongelmanratkaisukykyä sekä luovaa ajattelutapaa. Koodaustekniikoiden tunteminen on myös eduksi. On tärkeää tietää mitä konepellin alta löytyy ja miten sivuston rakennetta ja eri elementtejä toteutetaan. Nettisivujen käytettävyyden, sisällön ja visuaalisuuden tulee tukea toisiaan.

WordPress-projekteissamme käytössäsi on aina myös visuaalinen suunnittelijamme. Ei ole yhdentekevää 2020-luvulla millaiset yrityksen sivustot ovat – jos nettisivusi on esimerkiksi tehty 2000-luvun alussa, on todennäköistä, että ne tarvitsevat faceliftin. Autamme mielellämme!