Usein kysytyt kysymykset verkkotunnuksista

Usein kysytyt kysymykset verkkotunnuksista

Uusiiko Planeetta Internet fi-verkkotunnukset?Uusiiko Planeetta Internet com/net/info/org/se/eu etc. ulkomaiset verkkotunnukset?
Voiko verkkotunnuksen uusia useammaksi vuodeksi kerrallaan?
Veloitetaanko uusimisesta?
Voiko asiakas uusia itse fi-verkkotunnuksensa suoraan Viestintävirastoon?
Milloin Planeetta Internet ei uusi fi-verkkotunnuksia?
Kenellä on vastuu jos fi-verkkotunnus jää uusimatta?
Voitteko toimittaa minulle fi-verkkotunnukseni vaihtoavaimen?
Voitteko toimittaa minulle kansainvälisen com/net/org -verkkotunnukseni auth-id:n?
Kauanko verkkotunnuksen siirto operaattorilta toiselle kestää?
Mitkä ovat Planeetta Internetin nimipalvelimien osoitteet?
Mistä voin tarkistaa onko haluamani verkkotunnus vapaa rekisteröitäväksi?
Miten voin siirtää verkkotunnuksen uudelle haltijalle?


Uusiiko Planeetta Internet fi-verkkotunnukset?

Planeetta Internet uusii automaattisesti kaikki välittäjätilillään olevat fi-verkkotunnukset, mikäli palvelua ei ole irtisanottu sopimusehtojemme mukaisesti ja lasku kaudesta on maksettu. Uusinta suoritetaan normaalisti noin viikkoa ennen verkkotunnusten vanhenemista.


Uusiiko Planeetta Internet com/net/info/org/se/eu etc. ulkomaiset verkkotunnukset?

Kaikki Planeetan kautta rekisteröidyt ulkomaalaiset verkkotunnukset uusitaan automaattisesti mikäli niitä ei ole erikseen irtisanottu.

Mikäli verkkotunnuksesi ei ole Planeetta Internetin hallinnassa, emme voi uusia tunnuksia.


Voiko verkkotunnuksen uusia useammaksi vuodeksi kerrallaan?

Fi-verkkotunnus uusitaan automaattisesti sen sopimuskauden mukaan mikä asiakkaalla on palvelussaan. Ts. jos asiakkaalla on vuoden sopimuskausi, uusitaan fi-verkkotunnus vuodeksi (myös vuotta lyhyemmissä sopimuskausissa fi-verkkotunnus uusitaan vuodeksi). Jos sopimuskautena on 3 vuotta, uusitaan fi-verkkotunnus kolmeksi vuodeksi.

Jos haluat uusia fi-verkkotunnuksesi kauttamme sopimustasi pidemmäksi ajaksi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: asiakaspalvelu@planeetta.fi.

Kansainväliset verkkotunnukset  uusitaan aina niiden minimikaudelle, ellei muuta ole sovittu. Com/net/org/jne verkkotunnuksissa lyhin kausi on 1v. Maksimikausi riippuu hieman verkkotunnuspäätteestä, mutta esimerkiksi com/net/org tunnusten maksimiaika uusimiseen on 10v.


Veloitetaanko uusimisesta?

Lähtökohtaisesti mihinkään palveluun ei kuulu verkkotunnuksen uusintamaksuja, poikkeuksena on vanhemman mallinen Planeetta Kotisivut (myyty huhtikuuhun 2013 asti), johon kuuluu 1 kpl fi, com tai net -päätteisiä domaineita uusintoineen.

Verkkotunnusten uusimishinnaston löydät täältä.


Voiko asiakas uusia itse fi-verkkotunnuksensa suoraan Liikenne- ja Viestintävirastoon?

Ei voi. Fi-verkkotunnusjärjestelmä uusiutui 5.9.2016 jä tämän jälkeen kaikki muutokset tehdään fi-verkkotunnusvälittäjän kautta. Planeetta Internet toimii virallisena fi-verkkotunnusten välittäjänä ja voi tehdä muutoksia domainiin asiakkaan pyynnöstä.


Milloin Planeetta Internet ei uusi fi-verkkotunnuksia?

1) Fi-verkkotunnusten uusimista ei taata, mikäli laskua palvelusta ei ole maksettu eräpäivään mennessä.

2) Fi-verkkotunnuksia ei uusita, mikäli palvelu on irtisanottu

Fi-verkkotunnuksista joita ei ole uusittu, lähtee asiakkaalle sähköpostitse automaattinen huomautusviesti fi-verkkotunnuksen umpeutumisesta. Tällöin asiakas kerkeää vielä reagoimaan fi-verkkotunnuksen uusimiseen. Muista siis pitää yhteystietosi ajan tasalla!


Kenellä on vastuu jos fi-verkkotunnus jää uusimatta?

Asiakkaalla on kaikissa tapauksissa vastuu ilmoittaa Planeetta Internet Oy:lle jos fi-verkkotunnus ei jostain syystä toimi tai jos se on jäänyt uusimatta. Fi-verkkotunnuksissa on yhden (1) kuukauden karenssiaika jolloin sitä ei luovuteta eteenpäin, fi-verkkotunnuksen voi täten uusia itselleen voimassaolon päättymisen jälkeenkin kuukauden ajan. Planeetta Internet Oy ei vastaa fi-verkkotunnusten uusimatta jättämisestä ja vapautumisesta jos asiakas ei ole meille sähköpostitse reklamoinnut asiasta ajoissa.


Voitteko toimittaa minulle fi-verkkotunnukseni välittäjän vaihtoavaimen?

Kyllä. 5.9.2016 tapahtuneen fi-verkkotunnusjärjestelmän uusimisen jälkeen verkkotunnusvälittäjä toimittaa asiakkaalleen pyynnöstä välittäjän vaihtoavaimen, joka mahdollistaa tunnuksen siirtämisen toiselle verkkotunnusvälittäjälle.

Mikäli fi-verkkotunnuksella ei ole vielä välittäjää tulee asiakkaan itse tilata avain Liikenne- ja Viestintäviraston asiakaspalvelusta puhelimitse 0295 345 656 (arkisin 9-15). Tämä avain tulee toimittaa uudelle halutulle välittäjälle, joka liittää avaimella verkkotunnuksen hallintaansa.


Voitteko toimittaa minulle kansainvälisen com/net/org -verkkotunnukseni auth-id:n?

Verkkotunnuksen siirtoon operaattorilta toiselle tarvitaan verkkotunnuksen auth-id ja siirtolukon avaus. Kansainvälisissä domaineissa nämä toimitetaan pyydettäessä domainin irtisanomisen yhteydessä. Mainitkaa irtisanomisviestissä että tarvitsette verkkotunnuksen auth-id:n ja että haluatte siirtolukon olevan auki. Tiedot toimitetaan irtisanomisen käsittelyn jälkeen.

Mikäli tarpeenne ei ole vaihtaa palvelua operaattorilta toiselle, ottakaa yhteyttä asiakaspalveluumme, joka katsoo kanssanne parhaan ratkaisun tarpeeseenne ja onko auth-id edes tapauksessanne tarpeellinen.


Kauanko verkkotunnuksen siirto operaattorilta toiselle kestää?

Kansainvälisissä com/net/org -verkkotunnuksissa siirtoon menee aina vähintään 5 vuorokautta. Tämä on minimiaika ja yleisimmin siirto vie optimitilanteessa noin viikon. Siirrot eivät onnistu jos verkkotunnuksen nykyinen hallinnoija ei hyväksy siirtoa viiden (5) päivän siirtoajan kuluessa. Siirroissa tarvitaan verkkotunnuksen siirtoavain (AUTH-ID) ja siirtolukitus ei saa olla aktivoituna.

FI-verkkotunnukset siirtyvät yleensä vuorokaudessa, siirto tapahtuu aina vastaanottavan välittäjän toimesta ja siihen tarvitaan vanhalta välittäjältä saatava siirtoavain.


Mitkä ovat Planeetta Internetin nimipalvelimien osoitteet?

Nimipalveliemme tekniset osoitteet ovat :

ns1.planeetta.net (84.234.64.2)
ns2.planeetta.net (85.25.67.213)
ns3.planeetta.org (217.149.60.135)


Mistä voin tarkistaa onko haluamani verkkotunnus vapaa rekisteröitäväksi?

Planeetta Internetin kotisivuilta löytyy verkkotunnushaku, jota käyttämällä voi katsoa yleisimpien verkkotunnuspäätteiden saatavuutta.


Miten voin siirtää verkkotunnuksen uudelle haltijalle?

Voi tilata verkkotunnuksen siirron uudelle haltijalle, eli omistajuuden muutoksen Planeetta Internetin asiakaspalvelusta.

Ilmoita mistä verkkotunnuksesta on kyse sekä uuden yrityksen/haltijan nimi, y-tunnus/henkilöturvatunnus postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Omistajuuden muutos on maksullinen toimenpide. Ajantasaiset hintatiedot löydät verkkotunnusten hinnastosta.