Miten päivität verkkosivusi 2020-luvulle?

Miten päivität verkkosivusi 2020-luvulle?

Jos olet miettinyt verkkosivujesi ilmeen, sisällön tai julkaisujärjestelmän päivittämistä, kannattaa ottaa ainakin nämä asiat huomioon.

Brändin mukainen ulkoasu

Sivuston nykyaikainen ja brändin mukainen ulkoasu herättää käyttäjissä luottamusta. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, niin vierailijalle voi helposti syntyä negatiivinen mielikuva yrityksestä. Jos yrityksellä ei ole logoa ja graafista ilmettä olemassa, ne olisi hyvä saattaa ensi tilassa kuntoon. Graafiseen ilmeeseen logon ohella riittää monesti pelkästään hyvin mietitty typografia sekä värivalinnat. Niillä pääsee jo pitkälle.

Käytettävyys

Kannattaa muistaa, että vaikka ulkoasultaan sivusto olisi miten hieno tahansa, huono käytettävyys voi pilata käyttökokemuksen. Usein viimeisimmät trendi-elementit, kuten esim. työpöytäversiossa piilotettu valikko heikentää käytettävyyttä. Printtimainonnassa hyvin toimivat fontit eivät välttämättä sovellu nettikäyttöön. Käytettävyydessä on aina huomioitava optimointi myös mobiilille. Hyvä suunnittelija osaa miettiä yhdenmukaisen käyttökokemuksen päätelaitteesta riippumatta.

Sivuston sisältö

Hyvin tuotettu sisältö hiotulla visuaalisuudella johtaa hyvään käyttökokemukseen ja parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneille. Kannattaa siis pitää huolta, että myös sisältö on optimoitu. Varmista, että avainsanasi löytyvät vähintään tekstistä, otsikosta sekä sivun kuvaustekstistä (metateksti), sillä hakukoneet haistelevat juuri niistä hakuun käytettyjä sanoja. Myös kuvatiedostoihin on hyvä lisätä kuvailutekstit (alt-teksti).

Skrollipeikko

”Ennen vanhaan” haluttiin survoa kaikki sisältö heti etusivulle mahdollisimman pieneen tilaan niin, että kaikki olisi nopeasti nähtävillä ja tällä uhrattiin monen sivuston visuaalisuus ja käytettävyys. Kaikkea sisältöä ei ole hyvä yrittääkään survoa heti etusivun yläosaan vaan sisällölle ja linkityksille kannattaa antaa tilaa. Selaaja kyllä löytää hyvin suunnitellulta sivustolta otsikoinnin ja jäsentelyn avulla halutut asiat helposti. 2020 luvulla jo suurin osa käyttäjistä selaa sivustoja mobiililaitteilla ja työpöytäversiot ovatkin jääneet prosentuaalisesti hieman pienempään rooliin. Tämäkin osaltaan vesittää skrollipeikon, koska selaajat ovat hyvinkin tottuneita vierittämään pitkiä sivuja puhelimen kapealta näytöltä.

Verkkosivuston käyttötarkoitus

Verkkosivuston tarkoituksena on tukea yrityksen liiketoimintaa ja toimia yrityksen käyntikorttina verkossa. Onhan sivustoa suunnitellessa mietitty, mikä on sivuston kohderyhmä? Mitä sivustolla halutaan viestittää kävijöille ja mitä palveluja/tuotteita sivustolla halutaan myydä? Tässä kohtaa on hyvä pitää mielessä ns. ostoputki, joka johdattelee sivulle tulleen vierailijan lähemmäs ostoa tai jopa ostoon. Tarkista, että sivuston sisäiset linkitykset ovat kohdillaan.

Kuvamaailma

Näyttävät suuret kuvapinnat ovat omiaan tuomaan persoonallisuutta sivustolle. Oman laadukkaan kuvamateriaalin puuttuessa suosittelisin mahdollisuuksien mukaan käyttämään laadukasta kuvamateriaalia kuvapankeista. Yleissääntönä kannattaa pyrkiä välttämään persoonattomia kuvia, tässä esimerkki:

Miten päivität verkkosivusi 2020-luvulle?

Ammattitaitoinen graafikko osaa valita yrityksen teemaan ja värimaailmaan sopivan kuvituksen. Kuvitus mietitään jo suunnitteluvaiheessa niin, että samat kuvat toimivat kaikilla päätelaitteilla eikä kuvista tarvitse tallentaa eri versioita mobiilikäyttöön.

Sivuston koodaus

Tuotantovaiheessa ammattitaitoiset koodarit pitävät huolen siitä, että yhteensopivuus eri selaimilla ja päätelaitteilla ovat nykyajan vaatimassa tasossa. Tilaajankin kannattaa viimeistään nyt päivittää selaimet nykyaikaisiksi.

Someseinä

Kotimainen Taeggie on toimiva maksullinen someseinä-ratkaisu. Someseinä usein korvaa uutispalstan käytön sivustolla. Somenostojen tekniikka kannattaa miettiä tarkkaan jo suunnitteluvaiheessa, esim. Facebookin oma ratkaisu on ruma – ja hankala käyttää varsinkin mobiilikäytössä. Monesti onkin parempi ratkaisu jättää somenostot pois ja jättää vaan suorat linkitykset eri palveluihin.

WordPress-projekteissamme käytössäsi on aina myös visuaalinen suunnittelijamme. Tänä päivänä ei ole yhdentekevää, millaiset yrityksen sivustot ovat 2020-luvulla. Jos nettisivusi on esimerkiksi tehty 2000-luvun alussa tai sivustosi WordPress-julkaisujärjestelmä on vanhempi kuin 5.0 (uusin versio 5.4.), tarvitsee ne luultavasti päivittää. Halutessasi voimme ensin tehdä sivuston kuntokartoituksen ja voimme sen jälkeen tehdä niille kehitysehdotuksen. Autamme mielellämme!

Tutustu kotisivupalveluihimme