Tehokkain tapa saada ostoaikeissa oleva asiakas sivustollesi on näkyä ensimmäisten joukosta Googlen hakutuloksista. Suosituimmilla sanoilla on kuitenkin haastavaa päästä haun ensimmäiselle sivulle. Kun hakukoneoptimointi on aloitettu, on hyvä aloittaa rinnalla hakukonemainonta. Näin saat mainoksesi heti näkyville.
Kuinka hakusanamainonta toimii?
Hakumainokset näkyvät Googlen hakutuloksissa ennen varsinaisia hakutuloksia sekä niiden jälkeen ja ne on eroteltu hakutuloksista “mainos” -merkinnällä. Hakusanamainonta perustuu huutokauppaan, jossa jokaisen haun yhteydessä mainoksesi kilpailee toisia mainoksia vastaan. Lopullinen huutokauppa määrittää mainosten näytön ja kuinka korkealla mainoksesi näytetään.
Huutokaupan tulokseen vaikuttaa päiväbudjettisi, hinnoittelustrategia, maksimi klikkauskohtainen hinta, laatupisteet, mainoksen osuvuus ja odotettu klikkausprosentti.
Miten aloitat hakusanamainonnan?
Hakusanamainonta kannattaa aloittaa oikeiden hakusanojen selvittämisestä eli avainsana-analyysistä. Analyysin avulla selvitetään mainonnassa käytettävät hakusanat ja niiden keskimäärinen hakujen määrä kuukaudessa sekä hinta-arvio klikkauksille. Kun analyysi on tehty, luodaan kampanja, mainosryhmät ja mainokset.
Hakusanamainonnan työkalu Google Ads on helposti otettavissa käyttöön, mutta hallinta vaatii perehtymistä ja malttia.
Kun mainonnan kautta liikenne sivustollesi kasvaa, auttaa se myös orgaanista näkyvyyttäsi.