Keväällä 2018 ns. enterprise-versio Googlen sivustohausta päättyy. Googlen jäljelle jäävät, korvaavat vaihtoehdot eivät täytä kaikkien vaatimuksia.
Muutama vuosi sitten Google lopetti laitepohjaisen Google Mini -tuotteen, ja siirsi kaikki hakupalvelut verkkoon. Nyt on tapahtumassa jonkinlainen paluu entiseen, kun maksullinen ja räätälöitävä Google Site Search lopetetaan huhtikuussa 2018. Tilalle tarjotaan ilmaisversio mainoksineen, tai järeä laitepohjainen Appliance-haku.
Google has discontinued sale/renewal of the Google Site Search since Apr 1 2017. The product will be completely shut down by April 1, 2018:
Google Site Search on monella sivustolla ollut hyödyllinen hakuominaisuuden toteuttamiseen:
- Se on sallinut tarkennettujen hakuehtojen räätälöinnin
- Sen on voinut kohdistaa useaankin sivustoon
- Siitä on voinut rajata Google-brändäyksen ja mainonnan pois
- Se on ollut toiminnaltaan Googlen ylivertaista laatua, jota käyttäjät hakutoiminnoilta odottavat
- Se on ollut kustannuksiltaan helposti erilaisten toimijoiden ulottuvilla
Googlen tarjonnasta jää Site Searchin loppumisen myötä pois ns. keskikokoinen vaihtoehto. Ilmainen versio mainoksineen on osalle toimijoista mahdoton vaihtoehto brändi-syistä. Google Search Appliance -hankinta edellyttää laitteen käyttöpalveluihin ja ylläpitoon resursseja – vaikka itse haun käyttö perustuisi läpinäkyvästi käyttöön (niin läpinäkyvää hinnoittelu ei ole, että siitä saisi helposti tietoa etsimällä).
Muut ”haku palveluna” -vaihtoehdot
Googlelta jäävä tyhjiö sivustohakujen SaaS (tai Cloud tai API) -palveluissa tuottaa uusia tulokkaita kuin sieniä sateella.
Vakiintuneempia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi:
- Bing Web Seach API
- Amazon CloudSearch
- Elastic Cloud Search /AWS
- Searchly
- Swiftype
- Algolia
- Solr + Apache Nutch
Ratkaisut tarjoavat eritasoisia kokonaisuuksia; joskus kyseessä on pelkkä indeksi, joskus pelkkä hakunäkymä, joskus nämä molemmat yhdessä, mutta ilman crawleria. Crawler kahlaa säännöllisesti, tietyn logiikan mukaisesti sivustoa läpi ja päivittää muutokset sisällössä indeksiin. Esimerkiksi Googlen ns. hakurobotti on crawler, joka kartoittaa verkkosisältöjä Google-hakua varten.
Joissain tapauksissa on tietysti eduksi valita tarvittu komponentti ja räätälöidä haun muut osat, tai yhdistää eri komponentteja keskenään. Jos tavoitteena on korvata Google Site Search, täytyy asettaa vaatimuksiksi, että hakupalvelu sisältää:
crawler + indeksi + haku
Näillä vaatimuksilla yllämainituista jäävät jäljelle:
- Bing (on jo valmiiksi tunnettu hakukone; joustava, moniportainen hinnoittelu)
- Swiftype (julistautuu johtavaksi Google Site Search korvaajaksi, kova kustannustaso)
- Searchly (pohjautuu Elasticiin, crawler vasta beta-asteella)
Tarvitaanko sivustohakua?
Perusteltu ratkaisu voi olla myös luopua sivuston sisäisestä hausta kokonaan. Sivuston sisäisten hakujen käyttö on nykyisin melko marginaalista. Suuri yleisö lähestyy tunnettuakin verkkopalvelua usein Googlen välityksellä, esim. hakemalla ”planeetta.fi yhteystiedot” ja siirtymällä hakutuloksista suoraan kohdesivuun.
Moni miettii kannattaako investoida käyttäjien vähemmistön tarpeeseen ollenkaan, tai ainakaan ilmaishaun käyttöönottoa enempää? Esimerkiksi me jätimme uudella kotisivuilla alkuvaiheessa sivustohaun pois, koska sisältörakenne on matala. Tietyntyyppisille toimijoille haku on kuitenkin korvaamaton osa palvelun käytettävyyttä ja tuo merkittävää hyötyä runsaan sisällön suodattamiseen.
Useimmissa sisällönhallintajärjestelmissä on myös sisäänrakennettu haku, joka mahdollistaa järjestelmässä olevan sisällön sujuvan hakemisen sekä hakukäyttöliittymän ja hakutulosten kohtuullisen räätälöinnin. Järjestelmän sisäinen haku ei kuitenkaan ulotu muihin palveluihin, eikä se helposti kilpaile Googlen käytettävyyden kanssa.
Kokemuksia hauista
Olemme toteuttaneet monenlaisia hakuja erilaisiin tarkoituksiin. Elastic Search on koettu vahvaksi indeksiksi, kun haun muut osat halutaan vahvasti räätälöidä. Vastaava on Solr.
Bingillä on toteutettu melko täsmälleen samanlainen haku kuin Google Site Search, joka sillä korvattiin.
Googlen ilmaishaku on helppo ja näppärä ratkaisu, jos brändäys ja mainonta eivät ole ongelma.
Jos palvelusi hyödyntää nyt enterprise-hengessä räätälöityä Google Site Searchia, täytyy sinun tehdä tietoinen ratkaisu tulevaisuudesta hyvissä ajoin ennen huhtikuuta 2018.